Un roman lucid despre pierderea lucidităţii

  • Recomandă articolul
Este, fără îndoială, foarte dificil de răspuns cerinţei formulate de Gabriel Liiceanu la finalul prefeţei care însoţeşte romanul Aşteptând ceasul de apoi al lui Dinu Pillat: „Îi rămîne criticii literare misiunea de a stabili locul acestei cărţi tulburătoare în istoria literaturii române, după cincizeci de ani pierduţi prin istorie“. Dificultatea rezidă din faptul că numeroase raţiuni extraestetice înnobilează scrierea regăsită şi o transformă, aproape inevitabil, într-un obiect de cult intangibil. În ceea ce mă priveşte, voi încerca să-mi reprim, pe cît se poate, tendinţa de a „judeca“ romanul din perspectiva biografiei sale unice şi halucinante, astfel încît punctul meu de vedere să vizeze aproximarea „adevărului“ livrat de opera în sine. Şi asta nu pentru că m-aş număra printre cei care consideră că, în analiza critică, opera de artă trebuie despărţită total şi brutal de datele ei exterioare, ci pentru că am convingerea că posteritatea literaturii lui Dinu Pillat ar fi mult mai cîştigată în urma unei abordări de acest gen. Reprimarea tendinţei de a analiza romanul din perspectiva biografiei sale nu poate fi echivalentă însă cu ignorarea contextului în care acesta a fost scris. În toamna anului 1948, Dinu Pillat termina de redactat Aşteptând ceasul de apoi. Pînă la acea […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }