Variatiuni la Brancusi

  • Recomandă articolul
Perpetuitatea inceputurilor Cum se poate restitui creatiei, care minuieste expert instrumente inalt verificate, infailibil eficiente, o bucurie scutita de blazare si de plictis repetitiv, o emotie infrigurata, asemenea cu aceea a inceputurilor? Prin Marcel Duchamp chestiunea primise un raspuns de o negativa radicalitate. Pictorul care, tinar, stirnise tumultuos comentarii, prin Nudul sau coborind o scara, obiect de acut interes la Armory Show, la expozitia de rascruce din 1913, s-a dezis apoi, ca de o practica nedemna, de tot ce ar fi insemnat confort al continuitatii, acumulare fara suspiciune. Suspendat in putinatatea ironica a conceptului, gestul facerii si-a pierdut inocenta cantitativa, pictorul s-a deturnat de la traditionala comuniune cu mijloacele retiniene, nemaivoind pentru sine o profesionalitate inteleasa in chip restrins, fizic, ca o servitute manuala, fara acces la neastimparul ideii. Fata de aceasta resemnata damnare, humorul lui Duchamp reactiona casant: „De cind generalii nu mai mor calare, pictorii nu mai sint obligati sa moara la sevalet“. Dispus, inainte de orice, „sa se amuze“ – e termenul ce revine frecvent in interviurile lui, detasat lucide –, Marcel Duchamp se scutura de perspectiva unei productivitati bine reglate – luna si tabloul –, ca de un cosmar unde i s-ar incheia dezastruos inventia. Dar […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }