„Toujours du Flaubert“
Afinitati galice in eseistica prozatorului Julian Barnes
- 22-03-2007
- Nr. 364
-
Stefan STOENESCU
- DOSAR
- 0 Comentarii
His true Penelope was Flaubert, He fished by obstinate isles; Ezra Pound, Hugh Selwyn Mauberley (I:13-14) Toujours du Flaubert (sau intr-o versiune romaneasca: inca o flaubertiana/inca o scriere inspirata de Flaubert) reia cu o simpla substitutie titlul unei cunoscute pinze de Theodor Pallady, Toujours du Baudelaire. Acuza de imoralitate pronuntata simultan in 1857 de catre cenzorul lui Napoleon al III-lea la adresa volumului de poeme Florile raului, cit si privitor la romanul Madame Bovary ne scuteste de a mai invoca alte argumente in sprijinul permutarii celor doua mari nume. in mod similar, mottoul ales de noi din Ezra Pound sugereaza identitatea dintre optiunile estetice ale protagonistului titular al poemului modernist si cele ale autorului romanelor Papagalul lui Flaubert, Istoria lumii in zece capitole si jumatate, Porcul spinos sau Arthur si George. intr-adevar, Julian Barnes s-a format la scoala lui Flaubert, atit in materie de stil sau arta literara, cit si sub raportul distantarii si obiectivarii caracteristice realismului si prefigurarii naturalismului. Daca, mai departe, recunoastem, impreuna cu Barnes, ca fiindu-i determinanta modalitatea flaubertiana, inclusiv estetica aferenta, nu mai putin activa, atunci putem integra demersul prozatorului englez cautarilor neomoderniste. Daca insa tinem cont si de complexitatea artei sale, bazata pe o structurare […]