O primă antologie a sculpturii moderne
- 16-04-2010
- Nr. 520
-
Matei STIRCEA-CRACIUN
- ESEU
- 0 Comentarii
Trei cercetători, Jon Wood (Henry Moore Institute), David Hulks (East Anglia University) şi Alex Potts (Michigan University), semnează, ca editori, o monumentală antologie consacrată sculpturii veacului al XX-lea, apărută în 2007 sub egida Institutului Henry Moore, din Leeds*. Lucrarea este o premieră în domeniu şi se cuvine salutată ca atare. Deliberat concepută să umple un gol de informaţie, să palieze relativa marginalizare a sculpturii în raport cu pictura sau arhitectura din tratatele de istoria artei, antologia reuneşte un număr de şaptezeci de texte semnate de nume cu deosebire sonore – în primul rînd sculptori, dar deopotrivă critici, esteticieni, arhitecţi, filozofi, galerişti. Fără a se dori exhaustivă, cum explică Alex Potts în capitolul introductiv, antologia urmăreşte dinamica pasionantă a reflecţiei despre sculptură şi imaginarul subiacent artei sculpturii pînă la polemici contra ideii de sculptură iniţiate în deceniile recente. Prin grija editorilor, fiecare autor ilustrat în antologie beneficiază de o utilă circumscriere de poziţie şi vederi. Texte devenite clasice – datorate lui Adolf von Hildebrand (1893), Rainer Maria Rilke (1907), Medardo Rosso (1907), Wilhelm Worringer (1908) – prefaţează secţiunea „Modernism şi antimodernism“, ce expune momente ale unei reflecţii, nu de puţine ori tumultuoase, privind devenirea sculpturii într-o epocă de prefaceri radicale. […]