Deconspirarea scriitorilor, mod de întrebuinţare (II)
- 17-05-2011
- Nr. 575
-
Paul CERNAT
- ÎN DEZBATERE
- 14 Comentarii
Ne putem întreba de ce tocmai scriitorii au ajuns să deţină capul de afiş al discuţiilor (recente sau mai vechi) din presă despre deconspirarea colaboratorilor Securităţii? La o astfel de întrebare legitimă, un răspuns plauzibil ar fi: pentru că au avut, în istoria modernă a României, un prestigiu social aparte, inclusiv sub dictatură, fiind, în plus, personalităţi de la care s-a aşteptat foarte mult în plan civico-politic şi s-a „primit“ suficient doar în plan literar. Pentru că unii au şi azi un cuvînt de spus în opinia publică autohtonă. Nu avem de-a face, în aceste devoalări controversate, cu scriitori oficiali, de curte, sau cozi de topor notorii, ci cu personalităţi recunoscute ale „rezistenţei prin cultură“, considerate „de partea bună“. Vorbim de aceea foarte mult despre „surprize neplăcute“ şi „revelaţii negative“. Fără îndoială, martorii epocii şi cei direct implicaţi în acele „istorii de demult“ au tot dreptul să încerce a le descîlci iţele (v. relatările lui Dorin Tudoran şi ale lui Neculai Constantin Munteanu despre relaţiile informatorului Groşan cu exilul românesc şi atitudinile conexe ale lui Nicolae Breban), iar cercetătorii fenomenului sînt datori să clarifice tot ce e de clarificat. Stigmatizare mediatică Problemele încep odată cu tentativele de stigmatizare mediatică şi […]
@@concret
paul cernat – Miercuri, 25 Mai 2011, 00:13@@
Frumos articol, l-am citit cu mare placere. In alta ordine de idei este posibil ca cel cu care dialogati sa considere ca este mai „chic” sa-ti cada greu la stomac somonul afumat decat slanina…..zgomotele sunt mai muzicale in primul caz decat in al doilea. Poti sa stii?
O legatura intre „concretul” de care vorbiti si „Indignez-vous” de S. Hessel: exista si urmarea acestei carti: „Engagez-vous”, un dialog intre doua generatii.
Un fel de indemn de a nu sta cu bratele incrucisate, luand doar atitudini dar lasand faptele, concretul, pe seama altora.
Paradoxal, deconspirarile aproape ca n-au schimbat nimic, rezultând impresia ca mai suparator a fost discursul dur al lui Paul Goma impotriva unora pentru care nu s-a obtinut decât confirmarea ca asa a fost. Cât despre adevarata problema, bine este a se reciti articolul dlui Nicolae Manolescu, Imposibila Lustratie din 8 ianuarie 2003, România literara online: din moment ce securistii, numai sefi de promotie, ne-au scapat de comunism, au facut Revolutia si ne dau economia de piata, cu democratie cu tot, atunci, vorba ceea, care-i problema?
Volumul „Indignati-va!” de Stephane Hessel a aparut si in romaneste, acum o luna, la Editura Nemira, in traducerea din limba franceza a Adrianei Badescu.
@DanielStPaul
Si ce minunatie ar fi daca domnia voastra nu si-ar mai tuguia in halul acesta buzele ca sa se exprime pretios, in triluri de ”regina noptii”, despre Nimic, fiindca nu veti nega, sper, ca discursul dvs. este lipsit de idee, daca va permiteti sa veniti cu propuneri de genul(cum ziceti?) palpitant/ aventuroase….in fapt, doar ridicole si imposibile(„aventura discursului despre opera valabila decretind ca ea nu are autor”.)
Dar daca vreti numai sa va dati aere de occidental si sa va indignati pe romaneste, dupa modelul lui Stéphane Hessel….cititi-i manifestul, ca sa intelegeti mai intai despre ce e vorba:”C’est vrai, les raisons de s’indigner peuvent paraître aujourd’hui moins nettes ou le monde trop complexe. Qui commande, qui décide? Il n’est pas toujours facile de distinguer entre tous les courants qui nous gouvernent. Nous n’avons plus affaire à une petite élite dont nous comprenons clairement les agissements. […]Mais dans ce monde il y a des choses insupportables[…] On peut déjà identifier deux grands nouveaux défis: 1. L’immense écart qui existe entre les très pauvres et les très riches et qui ne cesse de s’accroître.[…]2. Le droit de l’homme et l’état de la planète.”
Hessel priveste spre prezent si spre viitor, adresându-se tinerilor de la înălţimea celor 93 de ani ai sai, si se indigneaza mult mai mult pentru prezent decât pentru trecut.
@Paul Cernat
Va crezusem sobru, vad ca operati si in registru hitru: sarcini concrete, cine raspunde si, desigur, termen…
Este util, poate, sa ne reamintim cum un acvariu viabil a fost facut ciorba de peste in decenii de vremi luminoase si altele de tranzitie. Chiar asteptati ca sa torn \”solutia\” in ciorba si sa repun in functie acvariul original? Am spus ca politicul nu are ce cauta in retetarul moralei publice (reciproca o cred insa o cerinta valida) si cred ca redresarea morala a unei comunitati e affaire publique. Exista un lucru ce se poate face (sigur, cu un anume efort): indignare.Cu cit mai multe cazuri individuale, cu atit mai multe sanse a se constata ca e contaminanta si ca poate avea urmari. Exista, de-altfel si un manifest ce a facut furori in vest , \”Indignez-vous!\”. Sper ca macar ideea lui sa fi ajuns si pe plaiurile mioritice.
Contenciosul nostru a plecat de la o constructie acrosanta a dv: \”…noi sa nu….n-ar trebui ca…\” Totusi, daca e gilceava azi, e pentru ca cineva , oarescind, oarescum, si-a ratacit constiinta printre OPERA ori chiar a amanetat-o . Si macar de-ar fi fost doar cu consecinte individuale… Acest/i \”oarescine\” n-ar trebui oare macar sa scotoceasca dupa chitanta de amanet?
Ma intreb ce s-ar intimpla daca, trudind la un discurs critic in legatura cu o \”opera valabila\”, fie s-ar (ah, conditionalul, ce minunatie!) mentiona in discurs si indoielnicul […] unei biografii , ori, si mai palpitant/aventuros, fie s-ar incerca aventura discursului despre opera valabila decretind ca ea nu are autor… Cum discursul e pharmakos (leac, dar si otrava ori halucinogen), autorul \”pierdut\” , in cautare de adrenalina ori de opiacee endogene (uite ca va fac o placere de analogie medicala), aidoma unor saurieni exotici desantati cu hirzobul, ar putea fi supus enormului exercitiu mortificant de a fi intrigat. Am zis chiar asa: \”intrigat\”, fara nazala finala.
Comentariul ciripitor-sprintar-poliglot al unora ori cel invaluitor-ticait al altora nu poate ascunde opacitatea mentala a celor care refuza sa rezoneze cu ”programul” lucid si complex propus de criticul Paul Cernat.
Este normal sa fie asa, pentru ca ei functioneaza pe principiul ”da, da, sigur, sa fim drepti, sa fim rationali, dar mai intai sa sfasiem putin in stanga si-n dreapta…nu ca asta ar servi intereselor profunde ale culturii sau ar fi in acord cu legile morale(n.n care si-au pierdut cam demultisor orice functionalitate in viata cotidiana!), ci asa ca sa ne simtim bine, sa ne punem in valoare si sa ne mai distram si noi un pic”.
Nu e nevoie sa fi fost colaborator al securitatii ca sa ti se faca rau cand vezi comportamentul de haita dezlantuita impotriva vreunuia sau altuia dintre ”pacatosi”. E nevoie insa sa fii o fire sangeroasa si sa-ti placa tortura pentru a participa la spectacolele de linsaj amintite de domnul Cernat in articolul sau(excelent scris, de altfel!), fara a incerca sa ceri mai intai o analiza a contextului intern si international, o analiza lucida a intregii epoci istorice cu moravurile si obiceiurile sale, dar mai ales, sa ceri o judecata lipsita de ura impotriva celor care n-au fost decat niste ”oglinzi” vii ale lumii in care traiau…o lume in care reperele morale au fost rasturnate, tulburate, subordonate total politicii si Razboiului Rece.
@Daniel StPaul:: ca sa reglam potentiometrele si sa mai exorcizam putzin pacatosul asta de relativism etic, ce ati propune, concret, in afara metanoiei constiintei morale colective? ca, stiti cum e, pentru unii, a fi moral inseamna a fi \”infricosator de bun\”.
Eu nu neg \”boala\”, ci spun altceva: ca prea multi dintre terapeutii de azi au sistemul imunitar (moral) afectat si opereaza prost. Vedeti, eu prefer metaforele medicale, nu pe cele teologice. In plus, nu-mi plac absolutismele \”razboinice\” (asta ca sa va intorc formula relativismelor angelice \”pacifiste\” – sau parca erau diabolice?)
Mai e ceva: operele nu devin independente si inoxidabile singure, fara oameni capabili sa le sustina calitatea in fata procurorilor morali care, lovind in autorii lor, le considera probabil pagube colaterale.
Nici o problema, si somonul afumat cade greu la stomac, la fel ca si slanina.
Potentiometrele noastre mai au a trudi pina la acordul fin… Cum spun verii nostri, vous brassez large, Monsieur, si cam extrem, in raport cu ceea ce spun eu (desi, probabil, nu si cu ceea ce ginditi/imaginati). Dv. nu credeti in fibra morala individuala individuala/colectiva , ori n-o puteti concepe (eventual, cu semnul intrebarii ?); legea morala e mai aproape, deseori, de cerul instelat decit de responsabilitati juridice precis definite. Asanare este un termen cit se poate de acomodant si nu are doar valente hidrologice. Dv. nu credeti ca avem un morb de ale carui urmari trebuie sa ne insanatosim, din care trebuie sa ne redresam (iar, ?). Este, totusi, elementar, un process de vindecare nu poate incepe fara acceptarea-recunoasterea prezentei bolii. Intr-o societate LIBERA politicul nu are nimic , din nefericire, cu imbunatatirea conditiei morale a membrilor sai (ba, dimpotriva! ar spune totalitaristii). Vreti sa ma “ajutati” sa trec strada, cu toate ca eu nu poftesc, in mai tot ce spun. Diabolismul nu este moralism teologal, e o practica individual/sociala nefast de curenta. Diabolon (ca antonym al lui symbolon) este cel ce imprastie, disperseaza, atomizeaza. Am mai dat de inteles ca PARCA ar fi preferabil postul negru si rugaciunea (ca subintinse unui Absolut) sofismelor etice, relativismelor angelice „pacifiste” si altor wishful thinkings exprimate la modul conditional atit de ne/contra/productive, helas.
Si revin, operele sint independente si inoxidabile, se anficheaza ca autorii lor sint Villon, divinul Marchiz, Pound, Hamsun, Drieu La Rochelle, Celine… ori ca diversi trepadusi se afla in treaba cu amalgamatul.
Ati inteles pe dos: somonul afumat ar fi, nu slanina….
Si, ca sa inchei, din pura, curiozitate in “diafanul” dv. de mai sus, care-i antecedentul lui “sa-l alegem si pe acesta” in fraza ce ati comis? Cel din insemnarea mea anterioara ei?
@Gheorghe Campeanu: perfect de acord, nici nu am sustinut, in fond, altceva.
As fi totusi ceva mai optimist. Chiar daca, pe termen scurt, sansele sint mici, pina la urma rezonabilitatea iese, ca untdelemnul, la suprafata. Important e sa existe suficienti oameni care sa pledeze pentru ea, chiar si intr-un context irational. Multumesc, oricum.
@ Paul Cernat
Interesante ambele parti ale textului Dvs., in care incercati sa sugerati un curs cat mai rational si rezonabil de examinare a colaborarii scriitorilor cu regimul comunist. Introducerea rationalitatii intr-un context irational are insa , din pacate, putini sorti de izbanda.
Din interventia lui Danile StPaul am retinut „Problema noastra este ca nu tratam cu seriozitate/responsabilitate (nu putem, nu avem mijloace, nu avem cu cine…) boala de care suferim : morbul trecutului, neasumarea lui. Trecutul nostru ESTE o realitate” si „Trecutul este cu noi…”. Cred ca Daniel StPaul atinge nervul deschis al dezbaterii, caci aceasta este intradevar principala problema a examinarii fara preconditii a istoriei recente. Nu vad cum se poate evita asumarea trecutului intr-un mod radical diferit de ocultarea sau rescrierea acestuia de pina acum, daca vrem cu adevarat sa lasam o alta mostenire generatiei celor nascuti dupa 1989. Caile prin care se poate ajunge in acel punct sant evident o tema complicata, dar in pofida controverselor legate de posibilele solutii, ma simt solidar cu ideile depsre trecut enuntate de Danile StPaul. Cel putin incepem sa vorbim ALTFEL despre pericolele continute de acest trecut ca parte din prezent.
Sant de acord cu Dvs. ca este inacceptabila si trebuie respinsa orice propunere de a elimina din programele scolare operele scriitorilor importanti din pricina trecutului lor.
@Daniel StPaul: rectific: \”de genul CELEI pe care o citati\”. Graba tastaturii, ora tirzie… 🙂
Acum, cite ceva despre interventia dvs. Chiar metaforic vorbind, termeni precum \”asanare morala la scara nationala\”, \”post si rugaciune\” suna a regim teocratic. Ce inseamna \”asanare morala\” in absenta unor responsabilitati juridice precis definite? Retorica asanarii morale poate deveni profund vicioasa politic. Au mai incercat unii idealisti si in anii `30 si am vazut ce-a iesit.
Nu stiam ca slanina e un medicament asa de bun. Nu stiam nici ca moralismul de nuanta teologala (\”diabolismul\”) poate fi tradus in termeni stiintifici..
Cit priveste \”deprecierea tacita\”, va contrazic. Am semnale ca tot felul de ziaristi, dar nu numai, fac agitatie in randul scolarilor naivi sustinind ca scriitorii colabo ar trebui eliminati din manualele si programele scolare. Am intilnit acest tip de atitudine si in alte medii. In cazul in care ea se va traduce faptic in selectia autorilor prezenti in noile manuale si programe scolare, as protesta public si i-as consilia si pe altii s-o faca.
aparent improbabila ca Paul Cernat de la 22:42 este chiar Paul Cernat (parca e scris in „ne”o-romana, daca e sa cadem de-acord/uri…)
Diafan e ceea ce se exprima la mod conditional cind e vorba de o decisiv trebuitoare asanare morala la scara nationala. Desi, la urma urmelor, un cancer (metastazat) AR putea fi vindecat daca AM minca somon afumat (in loc de slanina)? DACA ne punem nadejdea in angelism si sofisme etice, in voeux pieux? Parca as fi mai inclinat spre post negru si rugaciune pentru destramarea diabolismului (stiintific numit „criminal si ilegitim”) care a deturnat istoria – si inca o mai face- a noastra inclusiv . In fine, operele valabile isi au destinul lor, independent de acela al autorului, nu sint „depreciate tacit” de quoi que ce soit.
@danielStPaul: Da, si cu diafane formule de genul celor pe care o citati. Nu vad alta cale mai rezonabila. Avem libertatea sa-l alegem si pe acesta, nu credeti?
“Nu pledez pentru amnezie sau amnistie”. Perfect, nu se poate sa nu fim de accord cu un asemenea program , ba si cu urmarea “Totul trebuie cunoscut, discutat, asumat critic, fără complexe de superioritate”. Cum punem insa pe roate un program atit de rezonabil? Cu diafane formule de genul:” În acelaşi timp, n-ar trebui folosite mizeriile istoriei recente pentru a valida interese şi agende ideologice actuale, depreciind tacit opere valabile”…?
Societatea romaneasca a fost tinuta intr-o fundatura zeci si zeci de ani. Solutia iesirii din fundatura este fie marsarierul (hmmm!), fie mobilizarea unei forte capabila sa sparga zidul din fata. Problema noastra este ca nu tratam cu seriozitate/responsabilitate (nu putem, nu avem mijloace, nu avem cu cine…) boala de care suferim : morbul trecutului, neasumarea lui. Trecutul nostru ESTE o realitate (“ Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away “ (Ph. K. Dick).”The past is not dead. In fact, it’s not even past” (Faulkner). Trecutul este cu noi( ca si armata, ca si Securitatea, ca si Partidul, gasca, etc.). Nu stim ce am fi putut fi azi daca am fi recurs, in trecut, la “the ultimately heroic trait of ordinary people: they say no to the tyrant and they calmly take the consequences of this resistance”, stim, daca voim, ca si azi avem printre noi un tiran insidious, inrudit cu cel din vechime si foarte serios pus pe treaba, operand, spre deosebire de tiranul mai vechi, nu cu inspaimintarea inculcata prin tortura fizica ori psihica , ci , mai ales, prin manipulare . “The basic tool for the manipulation of reality is the manipulation of words. If you can control the meaning of words, you can control the people who must use the words” (ultimele doua citate sint din acelasi Ph.K.Dick). Sigur, o sa (mi) se spuna ca orice discurs este manipulativ. Posibil. Cert e ca nu toate discursurile duc inspre/la o fundatura. Avem libertatea sa-l alegem pe cel care ne va elibera. (pentru sceptici, a se pune semnul intrebarii inaintea acestei paranteze).