Bolile de sistem ale şcolii româneşti

  • Recomandă articolul
Sistemul de învăţămînt din România e bolnav. Ca un organism care are o boală de sistem ce afectează toate „organele“. Păstrînd paralelismul, toate componentele sistemului-organism: cadrul legislativ, curriculumul, evaluarea, elevii, profesorii, manualele, dotarea, reţeaua şcolară, finalităţile, valorile, idealul educaţional, finanţarea, formarea iniţială şi cea continuă a cadrelor didactice… toate suferă şi sînt inadecvate sau insuficiente, nu comunică sau nu sînt compatibile. Fireşte că cea mai sensibilă componentă este cea umană – elevii şi profesorii. Deseori şi mai ales în preajma examenelor naţionale, incriminată sau chiar demonizată. Aş începe cu elevii, a căror motivaţie pentru învăţare scade pe zi ce trece, unii văzînd în şcoală doar un rău necesar, inconturnabil în aspiraţia spre o formaţie academică. Gîndesc aşa mai ales cei care vizează specializări care să-i facă direct manageri sau să le dea pe mînă afaceri profitabile. Cum s-a ajuns aici? Prin afirmarea tot mai apăsată a ideii că nu trebuie să fim temeinici, ajunge să fim eficienţi. La nivelul societăţii, în general. Mai trebuie adăugată concurenţa neloială pe care cultura populară, bazată pe marketing, o face culturii înalte. Aceasta sperie şi e considerată domeniul unor snobi cu pretenţii de elită. Şi elevii nu pot fi altfel decît lumea în care […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }