Am citit, pe Facebook, o pagină din jurnalul lui Mircea Cărtărescu, scrisă pe 17 septembrie 1973, la vîrsta de 17 ani, pe care-o postase cu cîteva ore înainte. Cuvintele adolescentului Mircea sînt scrise de mînă și conțin, evident, trăsăturile scrisului său de astăzi. „M-a sculat mama. Știam c-o să mă trezească și știam exact cu ce cuvinte“, scrie autorul, printre altele, cu o caligrafie meticuloasă, îngrijită, care are ceva înduioșător de naiv, amintind de scrisul unui copil.
Și pentru că tot ne aflăm în perioada adolescenței și, indirect, și în aceea a copilăriei, iată acum o poveste, care are o legatură directă cu postarea pomenită mai sus. Cînd mi-am prezentat în luna mai, anul acesta, la Timișoara, cartea Eu, Dracula și John Lennon, a venit la întîlnirea cu publicul de la Librăria La Două Bufnițe și o femeie cu un surîs permanent și cu păr lung, șaten, cam la 35 de ani. După lectură, mi-a prezentat-o prietenul meu Marcel Tolcea, cînd ne-am dus cu un grup mai mare la o bere, alături, în Piața Unirii. O cheamă Adina și sîntem, între timp, pot spune, amici, ne-am mai văzut astă vară la Timișoara, într-un grup mai mare; de două, trei ori am mai schimbat uneori cîte-o vorbă, două pe Facebook-Messenger, despre o carte sau alta. Adina a studiat informatică și filozofie, e ageră la minte și pasionată foc de literatură.
După ce am văzut postarea lui Cărtărescu, i-am trimis și ei linkul respectiv și am întrebat-o dacă a citit Solenoid. Mi-a răspuns că încă nu, dar că are cartea și că o va face. Și apoi a scris: „Apropo de Cărtărescu, vrei să‑ți povestesc ceva?“. „Dă-i drumul“, am zis. Așa că a început să-mi povestească pe Facebook-Messenger o peripeție din 1997, cînd avea 17 ani, precum Cărtărescu în postarea lui de pe Facebook. Mircea Cărtărescu apare, însă, în această poveste a ei petrecută la o vîrstă adultă, în frumosul rol de personaj principal absent. Povestea e tare de tot, am savurat fiecare rînd din ea. Sînt convins că nimic din ce mi-a scris Adina nu e inventat, însă, dacă aș fi inventat eu o astfel de poveste, cam așa aș fi vrut s-o născocesc. Însă viața își scrie singură poveștile ei, care bat orice imaginație.
Am dat deci copy‑paste pe chatul cu Adina și am șters doar scurtele mele replici, prin care o întrerupeam, uluindu-mă sau amuzîndu-mă. Dacă mă uit acum la acest text, văd că are forma unei poezii, ceea ce, de fapt, și este într-un fel. Dar în primul rînd este o poveste lungă, spusă foarte pe scurt. Povestea are cuvinte puține, dar oferă întorsături neașteptate și are un plot solid, cu tot ce trebuie: un început, care stîrnește curiozitatea, un punct culminant și un sfîrșit. Are două personaje principale, ambele feminine, și vreo cinci, șase personaje secundare, tot feminine. Singurul personaj principal masculin este, după cum am spus, absent. Povestea se poate citi la mai multe niveluri: poate fi citită ca poezie, dar, în primul rînd, conține toate ingredientele unui roman picaresc à la Don Quijote de la Mancha, mai bine zis de la Timișoara, mixat cu evidente elemente de Bildungsroman à la Wilhelm Meister și cu ceea ce americanii numesc initiation story, o poveste despre avatarurile copilăriei și adolescenței și dificila trecere în lumea adulților, unde unii nu ajung niciodată, de pildă eu. Și sînt convins că, dacă Adina cea de la 17 ani, din 1997, s-ar întîlni cu Holden Caulfield al lui Salinger, care la fuga lui de acasă, din 1951, avea tot 17 ani, s-ar înțelege binișor.
Mi-am dat deci brusc seama de toate astea recitind chatul și am întrebat-o pe Adina dacă îmi dă voie să public chatul nostru. S-a cam codit, dar știu să mă rog, cînd sînt motivat. Așa că a acceptat, în final, cu mențiunea: „ok, dar mi-e cam rușine de Cărtărescu“.
În adolescență sîntem, evident, mult mai direcți și temerari decît douăzeci de ani mai tîrziu.
eram în liceu, Cărtărescu încă nu era o vedetă
publicase doar aripa stîngă din Orbitor
eu aveam vreo 17 ani
cartea m-a dat de toți pereții
o adoram
și îmi intrase în cap că trebuie să îl cunosc pe Cărtărescu
făceam planuri noaptea, cum să fug de acasă
și mi-a venit ideea
am convins-o pe vară-mea, care avea 19 ani să vină cu mine într-o presupusă tabără la mare
care exista, clasa mea o făcea
și unde eu figuram oficial
dar era mînărie, eu așa le spusesem părinților, că sînt la mare.
deci, părinții mei știau că sînt la mare tot planul părea să funcționeze impecabil
mă înțelesesem cu colegii mei să spună la hotel, în caz că sună mătușă-mea acolo, care era telefonistă, că sîntem pe plajă,
apoi noi sunam seara la părinți și vorbeam
chipurile, de la mare,
dar eu și vară-mea fugiserăm prin țară
într-un periplu umanistic
la 17 ani am vizitat toate muzeele mari din România
Sibiu, Brașov, București, Iași, Sighișoara
la București era miezul
eu trebuia să îl văd pe Cărtărescu
în Orbitor citisem că stă pe Ștefan cel Mare, nu mai știu ce număr
pe vremea aia nu era internetul ceva important
nu puteam să culeg ușor informații
am coborît la Gara de Nord, m-am cazat rapid la Hotel Grivița și am plecat spre Ștefan cel Mare
cu o liotă de cîini după mine
aveam suită, vară-mea era pe jumătate leșinată
în fiecare clipă îmi amintea că s-ar putea să fie ultima noastră zi pe terra, înainte de a fi sfîșiate de cîinii de la Gara de Nord
ne-am îndreptat spre Piața Victoriei, să o luăm pe Ștefan cel Mare
şi am ajuns la presupusul bloc
unde un comitet de babe m-au luat la chestionat, cine sînt și ce caut acolo
eu nu eram vreo fire tupeistă
le-am explicat că îl caut pe domnul Cărtărescu
și mi-au explicat scurt că acolo nu stă nici un domn Cărtărescu și dacă noi vrem să le facem blocul de rușine, ele cheamă poliția
probabil păream curve, dracu‘ știe, deși mă îmbrăcam de-a dreptul indecent de plictisitor la vremea aia
nu am aflat dacă locuiește sau nu acolo, hienele nu ne-au lăsat să intrăm
și ne-au asigurat că sîntem în eroare
îți dai seama că nu am insistat, eu aveam informațiile dintr-un roman de ficțiune, ce șanse aveam să fie adevărat?
eram un copil timid, care doar își dorea enorm să îl cunoască pe Cărtărescu, omul care a scris ceva genial
el nici nu era cunoscut la vremea aia
era cunoscut într-un cerc destul de restrîns, nu avea notorietatea de acum
da
mai aveam muzee de vizitat, dar mi-a rămas inima amărîtă multă vreme
era în 1997
cred
„Am citit, pe Facebook, o pagină din jurnalul lui Mircea Cărtărescu, scrisă pe 17 septembrie 1973, la vîrsta de 17 ani”
Dl Cărtărescu poate face cum dorește, dar eu m-aș feri de publicat jurnale adolescentine în timpul vieții-mi.
Nu-s altminteri pudic ori timid.
Trec aici peste faptul că nu mă mai recunosc în cel care eram la vreun 16 ani.
Dacă aș fi ceva mai răutăcios, aș spune că valorosul nostru om de cultură are nevoie măricică pentru stat/rămas sub reflectoare.
Se mai întîmplă, la vîrsta domniei sale…
În anul grației ’97 CărtărescuL era deja „hitoronisit” semi-celebrul
și glonte de demult pornit întru celebritatea-i a-zigurată : Punct Ochit Pocnit Retină înChiorită
Dar toate astea miroseau pucioasă și purcoi, tăciune și a mirt-ăciune magioasă șansăși destin
deja de dinainte DE din ’90
și chiar cu toate cele lansate-n preambul pe țeava de pușcoi altoi și socialism
pseudo-tară rară-științific și materialistă
A
Farsă crasă și-A fabricațiune pură,
cu mult prea mult A tocmai prafului de pușcă acru și înecăcios a genialilor criticei intelectuali
din ghinta și zub haripa călăuzitoare a papei criticii literare românești din anii gloriosului comunism
și rămas și astăzi călăuzitorul piscurilor literaturii socializante moderne post post-morderniste autohtone, mult-peste și supra maestrul și celebrissimul nu doar ginsbergnian, Napoleon Manolescu,
în tocmai marasmul triumfătorului post-comunism orbitor și solemnaloid băltuitor, olé ! olé! HELAS !
Tandre sînt imaginile și rîndurile, cuvintele și versurile, povestioara și hermeneutica, religiozitatea și credincioarele, inocența și salingerismele, toate în haită parcă dînd tîrcoale blocului din șoseaua Ștefan cel Mare din București la poalele căruia azi sigur zace o placă rectangulară de din marmoră albă cu superbe nervuri carrariariene pe care scrie încrustat cu litere poleite în aur „aici a trăit o perioadă faimoasă a creației sale, celebrul scriitor încă semi, zău ! pe-atunci, acum zeu” ȘI,
emoționante nu glumă sînt peregrinările lacrimi a fătucii căurtîndu-i urma cea de negăsit, ocrotit de babele croncănitoare ale ZiOrba Turcului din ograda Împăratului cel Roșu, devenit Purpru-ntretîmp, căci atunci băgînd mai de demult în seamă, dînsul, desigur ca un geniu pustiu clarvăzătoriu, nu mai locuia demult în zgîrie nourul acela atît de prelung și estetic sublim cu mult mai lălăit decît chiar o cale de laptee, trecuse deja în alte sfere, își găsise schitul, geniul, nimb și limbul !
Doar comentatorii au rămas pămîntii pămînteni jet-bejet și impresionați facil impresionabili de fremătușurile unei serafimice fătuce supra impresionată sensibil de stilul ne mai întîlnit niciodată în literatura mondială de limba cea românească atît de covîrșitor mioritizant expusă pînă dincolo de rut-A 66 undeva ascunsă dar oferită veșnic tipărită mistică ofrandă sub și în poalele paralelei 45.
Glorie celor ca vedetele mondiale fac tinerele fecioare să cadă-ntr-un extaz a/mestecato Sta-, și Fizic.
E MOȚIO NeANT !
Povestea (de mai sus) a celor petrecute în vara lui 1997 e un posibil răspuns, metodic la hermeneuți, aleatoriu la “muritori de rînd” lectori , dat întrebării : “Ce fac cu ce am citit?” E în răspuns multă religiozitate, dar aș zice că nu și credință nesmintită/nesmintibilă (în puterea literaturii, care poate sminti). Și pentru că tot fuse pomenit arhetipul smintelii cărturărești, Don Quijote, am să fac trimitere la un mai recent avatar al lui , Monsignor Quixote, din fermecătorul mic roman eponim al lui Graham Greene –există și un film cu Alec Guiness în rolul titular-. La final, cu ființa tulburată, Father Quixote săvîrșește un ultim act sacerdotal, o missă care ar proba dezordinea din cugetul său pentru că, la jertfa euharistică, el “sfințește” aerul, nimicul (“Nu era nici ostie, nici vin” , spune cu iritare un personaj, profesorul) . Căruia i se face remarca: „Crezi că e mai greu să transformi aerul în vin decît vinul în sînge?”
Așa și la blocul de pe Ștefan cel Mare: faptul că babele nu-l vedeau pe Cărtărescu în bloc nu înseamnă că (în mod religios-literar) el nu locuia acolo. Și nu-i imposibil ca azi, cea care era juna de-atunci să-și dea seama că l-a și văzut/întîlnit acolo.
N.B. Pentru o cititoare ” ageră la minte și pasionată foc de literatură”, dacă romanul lui Graham Greene nu e disponibil în românește, îl pot pune la dispoziție ca etext, în engleză .