Calitatea de martor

  • Recomandă articolul
Cristina MODREANU Sah la regizor Prefata de Cristian Tudor Popescu Editura Fundatiei Culturale Romane, Bucuresti, 2003, 440 p. Cultura teatrala romaneasca, ca si cea europeana, de altfel, e una dominata, cel putin in perioada ei moderna (cit de scurta va fi fiind ea pentru un teatru el insusi la frageda virsta de 150 de ani), de figura autoritara a regizorului. Afirmatia e in plenitudinea sa adevarata, mai ales in ce priveste generatiile teatralizarii (a lui Aurel Ion Maican si Ion Sava) si reteatralizarii (Ciulei, Penciulescu, Giurchescu, Esrig, Moisescu, Pintilie, Serban… – terminologia fiind a Mirunei Runcan), capabile nu numai sa se exprime integral si autoritar pe scena, dar si sa-si argumenteze teoretic propria atitudine, conceptualizindu-si in scris estetica. Intre timp insa, o data cu cresterea in forta a actului teatral secund, care este critica dramatica, vocea singulara a directorului de scena a fost inlocuita aproape total de un tandem: cel care, in continuare, are cuvintul in spectacol e regizorul, dar rolul de a transforma acest cuvint in discurs articulat, de a verbaliza traseul si devenirea intru sine a artistului ii revine, cronicarului, criticului, teoreticianului. In acesti termeni s-ar putea vorbi despre cartea de debut a Cristinei Modreanu, pentru care (cred) […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }