Cultura bate criza. „Memoria e o vocaţie, uitarea, un destin“

Dialog cu George BANU

  • Recomandă articolul
Domnule George Banu, de ce aţi ales, ca temă a conferinţei dvs., universul shakespearean? Mai este Shakespeare contemporanul nostru? Pentru că a vorbi despre Shakespeare înseamnă a vorbi despre gîndirea teatrală cea mai complexă şi mai concretă pe care a elaborat-o Occidentul. A vorbi despre Shakespeare şi relaţia lui cu lumea prin intermediul teatrului e o constantă, căci la el s-a cristalizat în modul cel mai bogat tema ce vine de la greci a „lumii ca teatru“. În România a studiat-o Tudor Vianu şi aceasta, atunci, pe vremuri grele, avea sensuri secrete pe care le-am descifrat abia acum. Celălalt pol de referinţă îl reprezintă eseul lui Guy Debord, La société du spectacle, ale cărui corespondenţe cu Shakespeare sînt flagrante. Şi, în sfîrşit, pentru a reveni la celebrul adagiu „Shakespeare, contemporanul nostru“, formulat de Jan Kott, ştiu, cîte rezerve nu suscită el azi! Dar „contemporaneitate“ poate fi înţeleasă nu ca la Knott, doar dintr-o perspectivă politică sau estetică – Al Doilea Război Mondial şi Beckett –, ci şi dintr-una mentală. O metaforă shakespeariană produce efectul unei stele căzătoare pe cerul nopţilor teatrale: eu, om de azi, nu-mi pot dezlipi ochii de la ea şi strălucirea sa pasageră îmi fascinează privirea şi […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }