Dincolo de Păltiniş (II)

  • Recomandă articolul
Aproape toate obiecţiile formulabile în epocă la adresa „personajelor“ din Jurnalul de la Păltiniş se regăsesc în cuprinsul Epistolarului (1988), la care s-ar fi putut adăuga oricînd dialogul acid dintre Dan Petrescu şi Sorin Antohi, Noica, Denker in dürftiger Zeit. Nu s-a adăugat, căci relaţiile cu radicalul „grup de la Iaşi“ au rămas distante. Nu cunosc însă un calificativ mai provocator decît cel al lui N. Steinhardt din revista Familia (decembrie 1983): „catharii de la Păltiniş“. Nota Bene: Spre deosebire de ereticii laici care întorc spatele societăţii urcînd la munte pe verticala Culturii, monahul de la Rohia (unde a ajuns prin medierea lui Noica, fostul coleg de lot şi de închisoare) nu a ales izolarea montană în numele unei gnoze culturaliste, ci al unei religii autentice; el cobora din munte „la şes“, dintre cenobiţi printre profani, de la predici – subversive – la frivola critică literară. Sigur că şi Liiceanu, şi Pleşu îşi contrazic magistrul pledînd, moderat, pentru recuperarea existenţialului, a sensibilităţii şi a implicării etice, pentru înţelegere faţă de hulitul „băcan“. Numai că, din perspectivă nicasiană, partida politică era pierdută şi nu mai era nimic de aşteptat de la Istorie; unica şansă de salvare rămînea Cultura, iar „salvarea“ privea […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.