Dincolo de ruşinea sau mîndria de a fi români
Daniel DAVID - Psihologia poporului român. Profilul psihologic al românilor într-o monografie cognitiv-experimentală
- 21-08-2015
- Nr. 786
-
Doru POP
- DOSAR
- 3 Comentarii
Noi, românii, avem o lungă tradiţie a descrierii paradoxale de sine. Pe de o parte, ne place să ne lăudăm singuri – avem, cum ar veni, „mîndria de a fi români“. Ca argument primordial, facem adesea referire la una dintre primele menţionări despre calităţile poporului care locuia pe teritoriul actualei Românii. În cărţile de istorie pentru copii (sau în cele cu caracter naţionalist), sîntem învăţaţi că marele Herodot ne-a evaluat cu o frază memorabilă, în care ni se face un portret pozitiv. Pentru că, nu-i aşa? dacii erau „cei mai viteji şi mai neînfricaţi dintre traci“ şi descendenţii lor păstrează aceste trăsături. De aici decurge o lungă istorie a ficţiunilor de sine exagerat-pozitive. Numai că acelaşi părinte al istoriei îi descrie mai încolo pe traci cu o serie de trăsături negative: ei sînt beţivi, agresivi cu femeile, vînzători ai propriilor copii, certăreţi, leneşi şi hoţi. Aici, fie nu mai vrem să ne recunoaştem, fie exagerăm cu autocritica. Această predispoziţie configurează a doua latură a prezentării de sine, aceea a desconsiderării şi autodeprecierii. Între calităţi şi defecte Poate tocmai de aceea, de-a lungul scurtei şi recentei istorii culturale comene a românilor, ne-a venit greu să vorbim despre noi înşine altfel decît […]
Ideea că un popor este mai mult decât un grup de oameni cu psihologie distinctă, că există legături profunde sufletești care fac dintr-o națiune o entitate dotată cu suflet, trimite la conceptul vetust, confuz și determinist de „psihologie a popoarelor” folosit de Gustave le Bon cu un veac în urmă. Este rușinos că se investesc resurse în astfel de cercetări pseudoștiințifice. A propos? Germanii din România fac parte din poporul român? http://classiques.uqac.ca/classiques/le_bon_gustave/lois_psycho_evolution_peuples/lois_psy_evolution_peuples_remarque.html
Una dintre marile erori ale studiilor despre români este discutarea calităților si defectelor lor. Un popor nu are calităţi şi defecte deoarece el este alcătuit dintr-o diversitate de grupuri cu viziuni şi conduite proprii. Un popor nu este un agregat mecanic de persoane şi de comunităţi. De pildă, un român se naşte într-un anumit mediu, cel românesc, şi se află în poziţia de român prin atribuirea, la naştere, a acestui status, şi evoluează de-a lungul vieţii cu acest status, căpătând conştiinţa apartenenţei la un grup etnic distinct prin educaţie, învăţare şi socializare. Anumite trăsături proprii, dacă ele există la unele grupuri, se datorează contextului istoric şi geopolitic şi mediului de existenţă ale unui popor. Este dificil de a discuta despre însuşiri sufleteşti ale poporului român, atât timp cât el este alcătuit din persoane cu o psihologie proprie diferită de a altor persoane de aceeaşi etnie. Este firesc ca o parte dintre români să se diferenţieze de ceilaţi români, dar să se identifice, afectiv şi spiritual cu persoane din alte spaţii naţionale. vezi http://adevarul.ro/news/societate/despre-romani-calitatile-defectele-lor-1_5135ed5e00f5182b85cfdd8a/index.html#
Desi „Cum am putea fi” impune angajarea unui demers creatic, nimic, in comentariul Psihologiei… despre optiunea creativa a autorului acesteia, dup[ cum tot nimic, in continutul cartii despre optiunile creative in activitatile decercetare stiintifice, artistice si (chiar absolut nimic) religioase.