„Naționalism și sectarism“ în dezbatere la Tîrgul Internațional de Carte de la Ierusalim

  • Recomandă articolul

În cadrul dezbaterilor organizate de Ministerul Culturii și Identității Naționale la standul României de la Tîrgul Internațional de Carte de la Ierusalim, a avut loc, pe 13 iunie, o incitantă discuție pe tema „Naționalism și sectarism“. Subiectul a fost prezentat de profesorul Victor Neumann, de la Universi­tatea de Vest din Timișoara, moderator fiind criticul Răzvan Voncu. Victor Neumann este un cunoscut istoric care, pornind de la istoria evreilor din Banat și în general de la istoria Banatului, a dezvoltat tema multi- și interculturalității în Europa Centrală și de Est. Teoriile sale în domeniul istoriei conceptuale își găsesc ilustrarea în volumele Tentația lui Homo Europaeus: geneza ideilor moderne în Europa Centrală și de Sud-Est (1991; ediția a IV-a, Editura RAO, 2015), Ideologie și fantasmagorie (2001; ediția a III-a, Editura RAO, 2015), Neam, popor sau națiune? Despre identitățile politice europene (2003; ediția a III-a, Editura RAO, 2015) și Conceptualizarea istoriei și limitele paradigmei naționale (Editura RAO, 2015).

„Dezavuînd interpretările naționaliste – afirmă Neumann – istoria conceptuală promovează o perspectivă comparativă și transnațională a vieții intelectuale, încercînd să descopere semnificațiile comune sau diferite de la o limbă la alta a noțiunilor“. Iluminismul secolului al XVIII-lea a adus modernizarea societății prin alfabetizare, emancipare și reforme, conservînd tradițiile și împotrivindu‑se revoluțiilor. Imperiile Otoman și Austriac, care stăpîneau în Europa Centrală și de Est, erau multiculturale. Imperiul Otoman s-a remarcat prin toleranță față de diversitatea religioasă din Balcani. În Imperiul Habsburgic, emanciparea și asigurarea statutului de cetățeni egali în fața legii pentru toți locuitorii de pe teritoriile coroanei – indiferent de limba și de tradițiile lor – s-au dovedit a fi fost măsuri eficace. Istoria Banatului este semnificativă în această privință.

Înainte de 1800, națiunea se definea în funcție de religie sau de apartenența statală. Etnonațiunea și statul etnonațional au fost produsele secolului al XIX-lea. Ideea etnonațională a apărut sub influența scrierilor literare și istorice romantice. Iluminismului raționalist, de sorginte franceză, i-a luat locul romantismul naționalist de sorginte germană, așa cum a fost fundamentat în operele lui Herder (1744-1803) și Fichte (1762-1814).

Neumann acordă o mare importanță rolului jucat de Moses Mendelssohn (1729‑1786) – filozof german de origine evreiască, fondator al mișcării Haskalah (versiunea iudaică a Iluminismului) – în lămurirea sensurilor termenului „Iluminism“, în versiunea sa germană, de Aufklärung. Mendelssohn dorea reconcilierea dintre credință și știință, fiind adept al ideii de fraternitate umană universală, opusă ghettoizării evreilor. El a sesizat posibilitatea și necesitatea amalgamărilor culturale, a Iluminismului cu Romantismul, a Estului cu Vestul. Antemer­gătorii lui Mendelssohn sînt Maimonide, cel mai de seamă gînditor evreu al Evului Mediu, și Baruch Spinoza, filozof olandez de origine evreiască (din secolul al XVII-lea).

Victor Neumann la Ierusalim

La întrebarea cum se definește noțiunea de „neam“ specifică limbii române, Neumann a explicat că această noțiune, care înseamnă familie, trib sau specie, a fost introdusă de Școala Ardeleană ca substitut al noțiunii de popor și națiune, asemănător germanului Volk. Acest termen identitar nu conține însă temeiuri civice și juridice, cum este în cazul termenului „popor“, în concepția franceză sau anglo-americană, ci este asociat originilor, sîngelui și gliei. Din păcate, am constatat chiar și în scrieri recente folosirea preponderentă a acestui termen, în detrimentul celui de „popor“.

Problema identitară trebuie abordată în mod rațional. Neumann este adeptul conceptului de „identitate multiplă“. Fiecare individ are multiple identități: din punct de vedere etnic, lingvistic, cultural, religios etc. Din păcate, etnonaționalismul revine. Pluralismul și multiculturalismul sînt însă soluția problemei. Un exemplu bun de urmat îl constituie actualmente Germania. Sectarismul și segregaționismul nu mai pot fi soluții în lumea modernă, în care există un fenomen de relocare a indivizilor pe plan global. Trebuie reinventat constituționalismul, respectate statul de drept și dreptul cetățenesc, îmbunătățită administrația, respectate minoritățile și asumată critic istoria. Neumann consideră că „integrarea europeană înseamnă în primul rînd opțiunea pentru valorile democratice, pentru multi- și transculturalitate și pentru participarea egală a fiecărei entități la viața social-politică și economică supranațională“.

Dezbaterea de la Ierusalim a fost un bun prilej pentru a înțelege importanța istoriei conceptuale și pentru a trezi interesul publicului pentru valoroasele lucrări, în acest domeniu, ale profesorului Victor Neumann, lucrări de o mare actualitate, într-o perioadă în care etnonaționalismul cunoaște o tentativă de resurecție, iar multiculturalismul este pus în discuție.

Comentarii utilizatori

Adaugă comentariu

object(WP_Term)#13241 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }