Noul val critic şi „nostalgia esteticului“ (I)
- 05-08-2016
- Nr. 834
-
Adrian Dinu RACHIERU
- POLEMICI
- 1 Comentarii
Dacă primenirea generaţiilor este o fatalitate biologică, coexistenţa lor se dovedeşte, inevitabil, belicoasă. O gîlceavă mai veche, identificată de N. Manolescu drept „un război soft“, a stîrnit, recent, vîlvătăi şi a primit, prin afirmaţii categorice, un diagnostic ferm. Am asista, de fapt, la un „sfîrşit de partidă“, zicea Andrei Terian. Şi „exerciţiile“ lui Mihai Iovănel proclamau un „sfîrşit sistemic“, făcînd apel la etapele lui Stanisław Lem, constatînd degradarea/trivializarea criticii estetice. Chiar dacă discuţia în cauză nu e, din fericire, afişată „pe toate gardurile“, ea merită o dezbatere serioasă, ceea ce, îmbucurător, chiar se întîmplă. Au apărut cărţi excelente ale noului val (aşa-numita critică „de doctorat“), cu alte mize şi obiective, cu un discurs recalibrat, aparţinînd unor oameni şcoliţi, dezinhibaţi, umblaţi prin lume. Şi care exprimă o nouă sensibilitate culturală, motivată, s-a observat, nu atît generaţionist, cît ideologic. O schimbare de paradigmă în societatea mediatică, sub seducţia reprobabilă a „analfabetismului TV“, a turboconsumerismului, a culturii „de link“, a videoculturii (şi, implicit, a videocraţiei). Invaziva Cultură media (cf. Douglas Kellner) îşi cere tributul. De unde şi pierderea audienţei (în cazul literaturii) şi a prestigiului, dacă ne referim la orgolioasa tagmă scriitoricească. Criticii, îndeosebi, deplîng această ruinare a tradiţiei „magisteriale“, oferind, cîndva, autoritate, […]
Aporia modelului A. Marino în studiul literaturii constă în simultaneitatea a două realități: pe de o parte, soliditatea demersului său intelectual, teoretic, hermeneutic este incontestabilă, înscriindu-se firesc într-o paradigmă europeană, modernă; pe de altă parte, atitudinea minimalizatoare, resentimentară față de partizanii impresionismului critic nu doar că a deranjat, dar i-a subminat efortul creator. De mult prea multe ori, polemicile din spațiul cultural autohton au fost și sînt forme abia mascate ale scandalului, ale etalării păguboase a orgoliilor și vanităților de tot felul, cu atît mai regretabile în cazul unor oameni cu pretenții, cum sînt intelectualii. Deserviciile pe care omul A. Marino le-a făcut autorului A. Marino sînt imense. Involuntar, subiectivitatea acestuia, deși parțial explicabilă prin trecutul de suferință, nu a făcut decît să confirme provincialismul și ceea ce inspirat M. Martin numea ,,complexele literaturii române”. Nu scade credibilitatea cuiva care se declară european, dar își tratează neeuropean semenii? În fine, dincolo de puncte de vedere diferite, se pare că din ce în ce mai mult se va impune nu atît ,,nostalgia esteticului”, nici măcar a culturii, ci nostalgia umanului. Uităm ireversibil să mai fim oameni…