Unde este morala în existenţa umană?
- 30-01-2015
- Nr. 757
-
Vasile MORAR
- ESEU
- 1 Comentarii
„Legea morala e sfîntă (inviolabilă). Omul este în adevăr destul de profan, dar umanitatea din persoana lui trebuie să-i fie sfîntă.“ Immanuel KANT „Îmi amintesc ce mi-a spus cîndva… unul dintre dascălii mei: Nu avem nevoie de sfinţi, doar de înţelepţi.“ Norman MANEA Nu ştim dacă actele ce au produs teroare la Paris şi în lumea largă, doar la suprafaţa lor motivate exclusiv fundamentalist religios, pot primi calificativul de „fapte istorice de importanţă universală“, în sensul hegelian al acestui termen. Este mult prea devreme să avem certitudini într-o asemenea chestiune încă neterminată. Dar ceea ce ar trebui să cunoaştem, cu adevărat, pentru a începe o discuţie cu un orizont universal despre semnificaţia acestui eveniment poate că, totuşi, ştim într-o oarecare măsură. În opinia noastră, un posibil punct de plecare, unul ferm şi întemeiat, adică acceptabil pentru oricine foloseşte în chip adecvat raţiunea umană, ar suna astfel: dincolo de relativismul valorilor, dincolo de stilurile şi modurile de viaţă contemporane divergente şi mozaicate, dincolo de încrîncenările, uşor de constatat, ivite între mentalităţi înrădacinate în spaţii religioase, culturale şi politice inevitabil diferite, se configurează totuşi, în planul gîndirii, dar şi în cel al aspiraţiei umane, un teritoriu al consensului raţional […]
In primul rand, felicitari. Eseul este exact asa cum m-am asteptat: bine argumentat , subtil si relevant. L-am citit cu mare placere. Observatiile de mai jos nu sunt nicidecum o critica, ci mai degraba initierea (sau contiuarea) unui dialog.
Bantuie o stafie prin lume: stafia moralei lepadate. Copilul nu are de ales: trebuie sa-si insuseasca morala elementara. O invata o data cu permanenta obiectului (mama exista si cand nu o vezi) si constanta obiectului (mama ramane aceeasi si cand nu e prezenta) Regulile interiorizate capata constanta si permanenta datorita dorintei de a merita dragostea parintilor. Dragostea si receptivitatea emotionala sunt conditii necesarae insusirii normelor moralei elementare.
Istoria secolulor XX si XXI demostreaza insa cu prisosinta ca intreaga specie umana este capabila sa se dezbare de limitarile impuse de valorile morale. O dovedeste lunga lista a grozaviilor comise de oameni Impotriva altor oameni. Exista un “disconnect” intre morala elementara ( care este un dat universal) si morala care ne guverneaza comportamentul adult, mai ales in situatii extreme.
Primul mecanismul psihologic esential care ne permite sa participam in Rau este auto-amagirea: ajunge sa ne convingem ca nimicirea celuilalt este necesara pentru (aici va rog completati ce se potriveste) puritatii credintei, puritatii sau supravietuirii neamului, pentru Patrie, pentru Libertate, pentru puritateea Ideologiei etc. Al doliea mechanism este comportamentul “ca si cum” (as if): odata auto-amagiti suntem liberi sa actionam “ca si cum” amenitarea valorilor enumerate mai sus ar fi reala. Prin aceasta strategie destul de simpla incalcarea regulilor morale este transformata din viciu in virtute si imperativul moral e intors pe dos ca o manusa.
Etica este intr-adevar “paradigm a evolutiei umanitatii” si o teorie a Binelui este o component necesara a teoriei cunoasterii, dar aceasi evolutie a dus si la abilitatea de a distorsiona etica si la o teorie a Raului. Poate ca adevarata esenta a evolutiiei umane este liberul arbitru.